80% passerat idag och 56 dagar kvar :D
Nu börjar nedräkningen på allvar. Vi har varit färdigt på föräldrautbildningen nu och det känns mer och mer påtagligt för varje dag att vi närmar oss en bebis. I fredags satt vi oss ner och började planera och kunde till och med börja packa lite saker till BB-väskan. Skötväskan har varit klar ett tag, men det är mest för att det är så roligt att packa bebis små kläder :D
 
Igår hade jag en nära vän här när David var iväg på en kompis svensexa och då såg vi tjejer film. Det blev två filmer där handlingen handlade om graviditet och förlossning :P Nu när vi har varit på utbildningen och lärt oss mer om själva förlossningen och sånt så satt jag och störde mig på hur förlossningarna på filmerna framställdes. "Men så där gör man ju inte... inte skulle då jag vilja att min chef och hela släkten kom in på förlossningen direkt efter att bebis har kommit ut" med mera var en del av mina kommentarer :P Tur det bara var på film XD
 
Idag på morgonen när vi låg och drog oss i sängen så kände vi vad som mest troligt var en hand som svarade på beröring med att trycka emot våra händerna när vi satte dom mot magen. Behöver jag säga att det kom ett par tårar för mig då jag kände bebis svara på sitt eget lilla sätt. Även om det känns som att jag har varit gravid hur länge som helst så är det nog först nu senaste veckorna som det verkligen har börjat sjunka in att vi inom 2 månader kommer ha en liten bebis och att vi kommer vara en familj <3
 
Det där med att kvinnor kommer in i en bygga bo period när dom är gravida och börjar närma sig förlossningen har jag väl aldrig tagit riktigt på allvar men den frågan har jag fått ändra mig i. Det finns så mycket saker som man känner att man vill fixa inför att bebis är här, allt för att göra det så mysigt som möjligt.
Här är några bilder på saker vi har köpt/fixat inför bebis ankomst;
 
Jag har länge tänkt att när jag blir gravid och mamma då ska jag ha en gungstol att kunna sitta i och mysa med bebismagen och även sen när bebis är född att kunna mysa i. Så när vi fick beskedet (17 juli) att vi väntade barn så började jag på allvar söka efter en gungstol. Jag ville ha en amerikansk gungstol men hittade mest dom i södra sverige och dom som fanns här uppe var fel färg eller var för dyra. Men då fick vi tag på den här gungstolen via facebook, den kom från skellefteå hållet men för priset så tyckte jag att den var värd trippen :D
Pälsen är fårskinn som jag och David fick av min föräldrar i julklapp. Det har redan spenderats en hel del tid i den stolen och mer kommer det att bli :D
 
 
 
Den som spar han har brukar dom ju säga. Jag och David har verkligen haft tur på den fronten. Vi har en hel del saker kvar från när vi själva var små bebisar. Den här spjälsängen är till exempel den spjälsängen som mina föräldrar köpte till mig när jag skulle födas och den har jag fått till bebis.
Vi har även varsin vagga från när vi var bebisar och lite annat :D
 
 
 
Babynestet är ett måste för mig, jag har velat ha ett sånt ända sen jag första gången såg ett. Det verkar så himla praktiskt och så behöver man inte vara lika rädd t.ex. när bebis ligger i sängen att något ska hända med bebis. Det här babynestet har vi köpt via tradera. Jag har försökt att hitta så mycket som möjligt via tradera av bebissakerna som man har mest första tiden. Det finns så mycket fina saker där och mycket av sakerna är nya och oanvända medan en del saker är knappt använda, plus att man kan göra riktiga klipp då man går in på auktionerna som har kortast tid kvar. Har till exempel köpt bebismössa för 15 kr med frakten inräknat, bebis kläder för typ 10-15 kr plagget.
Babynestet som vi köpte är från en kvinna som syr upp babynest och säljer dom nya och oanvända:
 
 
 
Skötbordet och skötbädden fick vi av en arbetskollega till David. Sen har vi även fått mycket saker till bebis från gratis bebisboxar. Det finns ju hur mycket som helst av sånt om man googlar. Alltid trevligt med gratis prylar ;)
Har även fått en del kuponger för att spara lite pengar på blöjor och sånt. Fick bland annat från libro en rabattkupong på 50 kr för att dom hade lanserat en ny blöjkollektion. Det bästa med det hela var att blöjpaketet kostade typ 46 kr på coop så det blev ju helt gratis :D
 
 
 
 
David hade ett babyskydd sen tidigare från Sebbes tid men eftersom det skyddet är för gammalt så fick vi lov att köpa ett nytt. Då vi redan att beställt vagnen så valde vi ett babyskydd som skulle gå att klicka ihop med barnvagnen så att man till exempel inte behöver ha med sig liggdelen på vagnen när man far till stan för då klickar man bara fast babyskyddet på underredet så är det klart! Smidigt! ;D
Vi har valt märket britax då vi tyckte bäst om den vagnen :)
 
 
 
 
Här har ni en bild på våran barnvagn som vi har köpt, det är en Britax Go. Vi var in till luleå i samband med att vi fick veta att vi väntade barn och då for vi in på Babyproffsen bara för att kolla (bebislyckorus, hade nog bara bebis på hjärnan hela första tiden).
Så kollade vi lite utbud. Vi såg väl ett par olika som vi tyckte om och tog lite kort men bestämde oss så klart inte för någon. Men det är ju alltid kul att kolla ;)
Sen efter 10 veckor var vi in igen på babyproffsen och kollade igen och då hade dom kampanj på barnvagnarna. Bland annat den här som vi valde. Den var den enda som passade både mig och David kroppsmässigt. Den har ett handtag som man kan vrida upp och ner. Den har svängbara hjul fram som även går att låsa. Den var var väldigt lätt, både att köra och att fälla ihop. Den är rätt höjd för att vara ergonomisk även för David som är betydligt mycket längre än mig. Den hade även rätt färg och det sa bara klick för mig när jag såg den. Att den då även var typ 3000-4000 kr billigare än ordinariepris gjorde att vi bestämde oss där och då för att det här var våran vagn :) Vi hämtade ut den i mitten på december då vi ändå var in och julhandlade :)
 
 
Nu har jag bara ett endaste arbetspass kvar innan jag går på graviditetspenning. Det känns grymt skönt då kroppen bara blir tyngre och tyngre :)
Ha det bra tills nästa gång! ;)
 

Kommentera

Publiceras ej