Tror jag ska sätta in det som vana att baka en sak varje söndag, det känns som ett trevligt avslut på en trevlig helg ;)
Idag vart det bröd som stod på menyn, närmare bestämt mormor Ingas tekakor :)
Det är ju mycket godare med hemmabakat bröd och sen så är det billigare också!
Dagen har gått i lugnets tecken fast mitt humör har varit lite svajigt när degen till brödet inte riktigt ville som jag ville. Det är roligt att baka efter recept som man minns att mormor bakade när jag var liten men det är mindre roligt när recepten är lite halvt om halvt nerskriva.
Känner ni igen det där när det står i ett recept "blanda i mjöl så att degen blir lös men hanterbar"??
Jag är en sån person som gärna vill att det står typ "10-12 koppar mjöl" (som det ofta står i gamla recept, inte dl utan koppar) men när det inte finns någon som helst referens till hur mycket så blir jag lite frustrerad.
Jaja bröden blev som dom blev, lite mjöliga i smaken men dom vart goda ändå ;-)
 
 
Sen ställde jag och David oss tillsammans och gjorde tacopaj till middag, det är så himla gott med tacopaj. Receptet har jag fått från en kompis, väldigt simpelt!
Man tar 400 gram köttfärs, fräser på rödlök och steker köttfärsen och blandar i en påse tacokrydda.
Jag kände mig lite lat efter brödbaket så det blev köpt färdig pajdeg i botten.
Sen blandade vi en stor cremé fraiche och en förpackning med tacosås medium styrka.
Deg i botten på formen sen varvar man med köttfärs och tacosås blandningen.
Slutligen strör man riven ost över toppen och viker in kanterna på degen och in i ugnen i 25 minuter på 200 grader :D
Snabbt gjort och väldigt gott!!
Nu så här på kvällskvisten blir det att dra i vägen en snabbis till Suntan och sola. Det är så skönt att sola, man känner sig så pigg och fräsch efteråt. Kanske inbillar mig men det känns verkligen som att man suger i sig mycket d-vitamin när man solat.
Något annat som jag har hållt på med ett tag det är att jag har tagit vitamintillskott för kvinnor.
Det är apotekhjärtats egna märke för kvinnor. Det känns verkligen skillnad!
Jag köpte första burken i slutet på januari och har tagit en tablett varje dag sen dess (har kanske missat typ 3-4 dagar sen januari) och mitt hår växer massor. Även naglarna har blivit starkare men nu när man är ute och fixar på gården så går dom av ändå!
Jag har börjat planera för att plantera om lite på gården också, längs väggen mot garaget på baksidan av huset ska vi gräva upp lite gammalt och jag har planerat på att plantera massor med liljor där!
Köpte första omgången liljor igår, färdig uppdrivna 3 st röda <3
Sen har jag även planera på att göra en kryddhörna bredvid jordgubbslandet, det är så roligt när man kan gå ut på gården och plocka lite färska kryddor när man ska laga mat på sommaren :-D
 
 

1 kommentarer

elsa lundberg

11 May 2014 21:25

Jag blir så glad för allt du gör,lycka till med planterandet av liljor,det låter jättefint,hör av dig om du tror jag kan vara till hjälp.Kram :)

Kommentera

Publiceras ej